Det ble litt endringer med tanke rutevalget i år. Det ble MC tur i retning Trondheim via Sverige, Elverum og Molde i steden

Den opprinnelige ruten via Tindevegen og Sognefjellet ble vraket i år grunnet været. Snøbyger og kulde. Dermed ble det prioritert og holde seg i lavlandet denne gangen. Vertfall så godt det lot seg gjøre.

Førtse stopp Circle K Rakkestad

Jeg salet opp og startet hjemmefra ca. klokken 06:00 og planen var som tidligere nevnt å kjøre via Sverige denne gangen. Siden jeg nå har kjøpt meg ny kjøredress som i følge beskrivelsen skulle være vanntett, så ble regndressen liggende igjen hjemme.

Les mer om – Ata Fury kjøredressen her

Det ble en kjapp stopp innom Circle K i Rakkestad for å offisislt starte turen med en kaffekopp og noe søtt attått. Deretter gikk turen over grensen etter Ørje. En ting er sikkert. De svenske landeveiene kan så absolutt være morsomme for MC kjøring.

MC tur i retning Trondheim via Sverige, Elverum og Molde
En liten kaffestopp med något attått på Circle K i Rakkestad.

Artige MC veier i Sverige!

En ting er vertfall sikkert. Enkelte av landeveiene i Sverige er særdeles morsomme å utforske. Det dukker stadig opp 90-soner og legger man seg litt over, så har man god nok fart til at svingene blir interresante.

Etter en begivenhetsrik etappe så fant jeg en liten rasteplass ved vannet. Jeg var ikke sliten, men har man ferie så har man ferie. Da tar man det litt piano for å ta inn diverse inntrykk.

MC tur i retning Trondheim via Sverige, Elverum og Molde
Fant en litt idyllisk rasteplass i Sverige ved vannet.

Litt småhandling i Charlottenberg før jeg passerte grensen til Norge igjen

Planen var egentlig å krysse grensen lenger opp men det så ut til at jeg kunne treffe på en og annen grusvei, og det er ikke noe som tiltaler meg veldig. Så derfor gikk turen over til Norge i retning Steinvik Camping i Moelv via Kongsvinger.

Jeg kjørte ganske tidlig og derfor ankom jeg også hytta på Steinvik Camping i Moelv som førstemann i veldig god tid før dem andre dukket opp.

MC tur i retning Trondheim via Sverige, Elverum og Molde
Vel fremme på hytta på Steinvik Camping i Moelv.

Når klokken rundet 18:00 kom førstemann av de andre og i mellomtiden hadde jeg allerede rukket og slukke tørsten med et par pils. Som vanlig ble dette en hyggelig kveld med mye skjitprat. Rundt midnatt backet vi ut og la oss på lading slik at neste dag kunne fullføres på lovlig grunnlag.

Litt ymse vær på vei til Molde og Kviltorp Camping

Vi salet opp friske og raske neste dag klokken 10:00. Det hadde meldt fare for noen regnbyger og selv om ikke litt regn skader en, så er det vel ingen hemmelighet at tørre veier gir den morsomste opplevelsen på motorsykkel.

MC tur i retning Trondheim via Sverige, Elverum og Molde
En liten Selfie av meg selv på en bussholdeplass i Romsdalen.

Etter Otta åpnet himmelen seg et øyeblikk og serverte en skikkelig haglebyge. Den ble såpass voldsom at vi valgte og kjøre kjapt under et tak til det værste ga seg. Det gikk raskt over til regn og vi bestemte oss for å kjøre videre i håp om at været ble bedre som lovet.

En kjapp stopp på en bussholdeplass i Romsdalen etter uværet.

Ankomst Kviltorp Camping i Molde

Ganske nøyaktig klokken 17:00 ankom vi Kviltorp Camping i Molde. Ikke den største hytten, men vi fikk rigget oss til. To motorsyklister med kjøreutstyr, hjelm inkludert bagasje etc. krever litt organisering i små hytter, men vi fikk det til.

MC tur i retning Trondheim via Sverige, Elverum og Molde
Det blir fort trangt om plassen i små hytter.

Så skal man jo også lade opp bluetooth enheter, mobiler, nettbrett og fandens oldemor så det blir litt organisering med tanke på dette også. Men dette fikset seg helt greit.

Ikke den største hytta, men det fungerte helt greit denne gangen også.

Etter ankomst dukket flere kjentfolk opp og det ble en hyggelig prat og en god del dekksparking før vi skilte veier. Jeg og min hyttepartner tok oss noen pils og sjekket ut utelivet i Molde.

Vi startet med en pizza på Milano som min kjøremakker ga terningkast seks. Han er litt kresen når det kommer til mat så det at pizzaen fikk god score vil nok si at den faktisk ikke var så værst.

Senere beveget vi oss inn på Tangenten og testet hva som befant seg i tappekranene der. Som vanlig ble det et vellykket opphold med levende musikk fra ett eller annet lokalt band som spilte opp til dans. Noe dans ble det derimot ikke på oss. Kanskje like greit…

Dagen derpå og turen mot Trondheim

Dagen derpå våknet vi opp og vertfall jeg følte vel at jeg trengte ett pr timer til før vi salet opp, men ca. Klokken 12:00 dro vi av gårde. Turen gikk da videre i retning Trondheim via Sunndalsøra og Oppdal.

MC tur i retning Trondheim via Sverige, Elverum og Molde
På Oppdal ble det en matbit og selv så konsumerte jeg en bifftallerken.

Vi skulle egentlig ta en annen rute, men en av oss feilnavigerte og gjorde at det ble en liten omvei. Selvsagt helt unødvendig å nevne navn. Turen ble allikevel særdeles vellykket, bortsett fra litt mye trafikk etter Oppdal og litt småkjedelige veier.

Været var hvertfall med oss hele dagen. Et veldig fint kjørevær. Litt kjølig i høyden, men ikke noe å skrive hjem om.

Ankomst Stadsbygd utenfor Trondheim

Etter en del høyst gjennomtenkte og fornuftig planlagte forbikjøringer ankom vi til slutt “Det forbaskade Fergesambandet” Flakk – Rørvik hvor vi også kom i prat med en stolt Harley Davidson eier.

MC tur i retning Trondheim via Sverige, Elverum og Molde
Helt til venstre på bildet ser du Harleyen til den stolte eieren vi pratet med.

Vi sørget selvsagt for og på høfligst mulig måte med fullt gasspådrag og vinne konkurransen med å komme først av fergen. Vi vant med god margin og etter kun 10 minutter parkerte vi syklene for dagen og målet for første delen av turen er nå over for min del.

Vel fremme og første etappen er unnagjort

Nå ble det som vanlig en kjapp dusj og en pils i godvær på verandaen mens husets eier la seg i Jacuzzien. Husets lille sjarmerende urokråke “Nikko” tok meg i mot med all sin iver som vanlig.

MC tur i retning Trondheim via Sverige, Elverum og Molde
Husets firbente venn “Nikko” er en skikkelig sjarmør og sta som et esel.

Det nye medlemmet av familien “William” på to år har jeg ikke hilset på tidligere. Han var nok ikke like begeistret som den firbente, men han ble relativt fort varm i trøya.

Avsluttet kvelden på filmrommet

På filmrommet ble det avsluttet med skjitprat, ØL og Youtube videoer før vi gikk fornøyde til sengs hver for oss. Alt i alt en fantastisk førsteetappe med mange opplevelser og inntrykk.