Da kan jeg endelig si at jeg er den heldige eier av en Triumph Rocket III GT! Det var egentlig ikke meningen at det skulle bli en slik, men kan vel ikke si at jeg angrer på at det ble som det ble
I god tid før jul dro jeg til AGM Shop i Sarpsborg for å bestille meg en 2022 Triumph Speedmaster 1200, da jeg etter noen år på baken med nakensykler lengtet tilbake til cruiser stilen. Denne ble lovet levert i god tid før juli 2022 og sommerferien ble da etter få uker planlagt.
Men det ble endring i planene!
Men tidlig i 2022 fikk jeg en telefon fra AGM Shop om at sykkelen slett ikke kunne blir garantert levert før juli 2022. Jeg fikk da litt kalde føtter og trodde at sommerferien for 2022 var delvis spolert.
Jeg hadde som mange sikkert kjenner til et år uten MC da jeg gikk litt lei og etter en sommer uten fant jeg ut at dette var dørgende kjedelig så derfor heiv jeg meg på MC bølgen igjen. Derfor hadde jeg heller ikke lyst til å brenne av alle pengene på en Triumph Rocket III GT.
Dette var egentlig den eneste sykkelen jeg hadde lyst på og egentlig den sykkelen jeg hadde siklet mest etter, men denne sykkelen koster tross alt 150.000 kroner mer enn Triumph Speedmaster 1200.
Men AGM Shop kunne fortelle at dem hadde en demokjørt Triumph Rocket III GT i butikken som jeg skulle få en fin pris på, og jeg fikk med helt nytt Triumph orginalt bagasjesett med sidevesker ferdig montert samt førstegangsservice med i prisen.
Når man kaster et slikt frø ned i frodig jord, så blir det fort resultater og dagen etterpå prøvekjørte jeg Triumph Rocket III GT og skrev kontrakt samme dag!
Erfaringer så langt med Triumph Rocket III GT
Etter å ha vært en stolt eier i snart fire uker har jeg jo bygget meg opp noen erfaringer så langt med Triumph Rocket III GT. Dette er kanskje den mest allsidige sykkelen jeg noen gang har eid. Den har alt, ferdig snakka!
Man får litt cruiser stilen da GT versjonen har fothvilere litt lenger fremme, den har også selvsagt utseendet med seg. Utseende er jo subjektivt, men her finner du ikke plast og kjipe løsninger, det er helt sikkert!
Motor og kjøreegenskaper
Det aller viktigste med denne sykkelen er selvsagt motoren! Rettere sagt en 2.500 kubikk (2.5l) med 165 HK’er og svimlende 220 NM. fordelt på tre sylindre. Å du varme brystvorte å denne motoren presterer!
Fra 2000 rpm drar den klokkerent på alle gir og lite eller ingen vibrasjoner av negativ karakter. Rødmerket dukker opp på 7.000 rpm, å tro meg, her trenger man ikke å jage turtall for at den skal flytte seg! Momentet er altså kort fortalt det råeste jeg har kjent så langt i min MC historie!
Den har også en ganske brukbar nedleggsvinkel langt bedre enn alle cruiserne jeg har kjørt. Akkurat passe til å ha det skikkelig gøy på landeveier uten alt for krappe svinger.
Bremsene av merket Brembo forran og bak hogger til og fungerer utmeket og kan nesten måle seg med bremsene på BMW S1000R. Med pekefingeren på bremsehendelen får man all den bremseeffekten man trenger til enhver tid.
Demperne er også meget faste i fisken og virker robuste. Denne har ikke typiske cruiser dempere som er slappe i fisken. Man har god kontakt med underlaget.
Elektronikk og funksjoner
Det eneste jeg valgte bort av utstyr var quickshifter. Etter første prøvetur så fant jeg fort ut at denne ble overflødig. Har er det intet behov for å gire i tide og utide. Man har skikkelig med moment uansett turtall.
Ellers så har den alt fra 4 trinns varmeholker, 12V uttak bak vindskjerm og under salen, orginale sidevesker (blir montert av AGM Shop snart), cruise control etc.
Den har også fire kjøremoduser. “Rain”, “Road” og “sport”. Den siste kjøremodusen kalles “Rider” og denne kan man tilpasse selv via displayet.
Drivstoff økonomi
En stor motor trenger som oftest mye suppe og Triumph Rocket III GT er intet unntak. Så langt bruker den nøyaktig 0.8 l/m på balndet kjøring. På langkjøring vil den trolig bruke litt mindre, men uansett så snakker vi et ganske merkbart forbruk, so forøvrig ikke bryr meg veldig, men kan være greit å nevne allikevel.
med en tank på 19 liter, så kommer man seg uansett et godt stykke før man må etterfylle. I teorien rekker en tank ca. 23 mil og det er innafor og uansett verken mer eller mindre jeg er vant med fra før.
Finnes det noe negativt å si om Triumph Rocket III GT i det hele tatt?
Det er et par småting som jeg ønsker og dra frem som ikke er av alvorlig karakter, men det er altså to ting man må være klar over når man kjøper seg en Triumph Rocket III GT.
Varme fra eksosrør
Varmen fra eksosrøret nærmest deg på høyre side mellom varmeskjoldet og motor er glovarm! Får du bukse inn på der, så svir du hull med en gang. ved vanlig kjøring skjer ikke dette, men når man skal bevege seg rundt på sykkelen når man ikke har foten på fothvilerne kan man fort komme borti denne lille delen.
Batteriforbruket til den trådløse nøkkelen
Det andre lille irritasjonsmomentet er batteriforbruket til den trådløse nøkkelen. Denne bruker 1 stk. CR2032 knappecelle batteri og husker du på og slå av nøkkelen når du ikke bruker sykkelen så tror jeg ikke du skal regne med at batteriet varer lenger enn en god sommersesong.
heldigvis er batteriet lett og bytte selv og koster ikke mange kronene. Ikke et problem når man er klar over det, men kan bli et irritasjonsmoment hvis batteriet tar slutt når man er på tur.
heldigvis kan man nødstarte sykkelen ganske enkelt selv med flatt batteri i nøkkelen.
Så hva er konklusjonen?
Konklusjonen sier seg vel litt selv hvis du har giddet og lese alt jeg har skrevet i dette innlegget, men det positive med sykkelen overskygger de små irritasjonsmomentene i så stor grad at dem blir ubetydelige.
Så konklusjonen er at dette er en tvers igjennom helt sinnsykt rå sykkel med god sittekomfort, veldig mye krefter, lekkert utseende og mange fine detaljer!
Løp og kjøp!