Jeg har lenge tenkt på og lage et innlegg om valg av regnskap og faktureringssystem for små og mellomstore bedrifter og nå har jeg endelig funnet tid til dette
Dette er kanskje ikke det mest spennende temaet for mange, men det er et tema som før eller siden dukker opp når man starter egen virksomhet. De fleste går kanskje for en ren online faktureringstjeneste i starten, noe som fungerer bra, men som kan bli en liten verkebyll hvis man senere ser seg nødt til å oppgradere av forskjellige årsaker.
Hvilken tjeneste bør man velge?
Hva man bør velge finnes det nok ikke noe fasitsvar på men det kommer nok mest ann på hvor god man er på og føre regnskap samt forstå gangen i dette. Er man kjent med moms oppgaver og næringsoppgaver og hvordan dette sendes inn via Altinn så kan man komme langt med en ren faktureringstjeneste.
Er man derimot litt som meg og vil bruke minst mulig tid på det med regnskap så er en faktureringstjeneste med inegrert regnskapssystem veien å gå. Jeg har selv erfart bakdelene med å velge feil system fra starten.
Hva skjer om man velger feil system fra starten?
Det er på ingen måte noen krise hvis man har få fakturaer og eller få kunder. Derimot blir det litt mer vrient hvis man har sent flere fakturaer til mange kunder etc. Ikke umulig, men det er en prosess som tar tid hvis man bestemmer seg for å konvertere til et annet system senere.
I etterpåklokskapens navn kan jeg si at jeg angret litt på og velge en ren faktureringstjeneste for min del. Slike systemer kommer til kort når man skal sende inn moms oppgaver og årsoppgaver. Dette må da gjørest manuelt via Altinn sine sider.
Mange synes nok dette er en grei skuring, men personlig liker jeg at alle bilag og fakturaer blir bokført automatisk med en gang i et regnskap. Da er alle felter riktig utfylt og alt man trenger å gjøre er å klikke på en knapp for å føre over til Altinn.
Hvilke fakturering og regnskapssystemer anbefaler jeg?
Jeg har testet mange og jeg sitter igjen med kun to systemer som jeg mener er det absolutt beste i begge leirene. Et rent faktureringssystem og et faktureringssystem som også fikser bokføring og oversendelse til Altinn etc.
Conta Faktura
Jeg brukte selv før jeg konverterte Conta Faktura. Dette er i mine øyne den desidert beste faktureringstjenesten. Det er også i utgangspunktet helt gratis i bruk. Har har man ikke mulighet for noe regnskap, men fikser man dette selv ved siden av er dette en nobrainer mener jeg.
Fiken regnskap
Etter at jeg momsregistrerte firmaet mitt og måtte sende inn moms oppgaven 6 ganger i året fant jeg ut at dette ble litt bryderi med Conta Faktura da jeg måtte gjøre dette manuelt.
med Fiken regnskap var dette problemet en saga blått. Her kan man laste opp dokumentasjon på kjøp man har gjort og legge de til i riktig konto i regnskapet. Man får veldig god hjelp underveis og systemet er laget for oss som ikke er så god i “regnskapsspråket”.
Fiken regnskap koster 149 kroner i måneden og det er ikke veldig dyrt med tanke på at man har et fullstendig online tjeneste for fakturering og regnskap som man har tilgang til over alt.
Det er mange konkurrenter
Det skal sies at det finnes en haug av konkurrenter der ute. Noen er mer avanserte og koster mer, men er også mer innviklet og bruke for små firmaer. For nettopp små og gjerne nyoppstartede firmaer anbefaler jeg på det sterkeste Fiken regnskap.
Den nærmeste konkurrenten til Fiken regsnakp er Visma Eaccounting. Denne tjenesten har den samme kundegruppen som Fiken regnskap i tankene, men tester sier at Fiken er enklere i bruk. Jeg har så vidt testet Visma Eaccounting og kan si meg enig i den påstanden.
Har du store planer og har litt kjennskap til regnskap samt ser for deg omsetning på opp mot en million eller mer og en rask vekst kan det hende at et mer avansert system er mer egnet. Power Office Go er en tjeneste som har fått mye skryt og er hakket mer avansert enn Fiken.
Større og dyrere systemer
Jeg har så vidt også testet langt dyrere systemer. Jeg har ikke gått i dybden, men førsteinntrykket mitt sier at slike systemer er total overkill for små og mellomstore firmaer. Disse tjenestene koster også langt mer og man må nesten være regnskapsfører for å forstå hvordan de brukes.
Trenger du avansert lagerstyring, har mange ansatte samt kanskje en egen regnskapsfører eller en med god kjennskap til regnskap i bedriften kan et slikt system være det rette valget for deg.
Så hva er konklusjonen?
Jeg mener at Fiken regnskap er såpass enkelt og bunnsolid at jeg tror de aller fleste av oss klarer seg med et slikt system. Conta Faktura er også en nobrainer og helt gratis, men her har man ikke regnskap.
Fortell gjerne hvilket system du bruker og din erfaring med det i kommentarfeltet under.