Min trofaste BMW S1000R står i fare for å bli byttet ut til neste år. Men er den nye Triumph Speed Triple RS noe å satse på?
La meg være ærlig. Jeg kjører ikke like mye sykkel som før lenger. Jomfrudagene på motorsykkel er over for min del. Det er ikke like gøy og sale opp hver dag å kjøre de samme veiene, bare for å få seg en luftetur synes jeg.
Derimot så satser jeg alt på sommerferien og de lengre turene. Det er akkurat der min nåværende BMW S1000R kommer litt til kort har jeg merket. Jeg har jo prøvekjørt en Triumph Speed Triple R tidligere og vet at denne kan by på mer komfort.
Jeg synes rett og slett den nye Triumph Speed Triple RS ser rålekker ut!
Jeg har også eid lillebroren til Speed Triple R, nemlig Street Triple R. En uhyre morsom sykkel jeg hadde mye glede av, men kubikk syken kom snikende og tok meg med et hakk lenger opp. Men nå har jeg mulighet til å bytte sykkel og samtidig gå opp i kubikk (52 ccm for å være nøyaktig) samt gå ned i pris.
Det er ingen alternativer som frister veldig
Jeg har kikket på litt på Aprilia Tuono V4 og KTM 1290 SuperDuke R. Aprilia synes jeg faktisk ikke så mye om utseendemessig, men KTM 1290 SuperDuke R har kanskje vert den heiteste kandidaten ved siden av Speed Triple RS.
Grunnen til at jeg har utelukket SuperDuke 1290 R er rett og slett fordi jeg ikke synes den er verdt pengene. Den nærmer seg faretruende 300 laken når utstyrslisten er krysset av og det er 100.000,- mer enn en fullspekket toppmodell i Speed familien.
Det er et beløp jeg ikke helt klarer å rettferdiggjøre og skal jeg være helt ærlig så synes jeg Speed Triple RS ser bedre ut og har omtrent den samme sittestillingen.
Ny avgifter i 2018
Det er den andre avgiftsøkningen min nåværende S1000R er med på og det vil si at verdien på sykkelen stiger til neste år også. Det er nesten så jeg kan selge den med gevinst. Okay... ikke helt, men det er gunstig å selge til neste år for min del siden utslippet er høyere på denne enn på Speed Triple RS.
Ikke bare fornuft
Nå skal jeg ikke pakke inn alt dette i en stor Rema1000 pose med fornuft og økonomi som det største tyngdepunktet, men jeg har lenge sagt og ment at Speed Triple er en veldig tøff sykkel. Når den nå kom med en ganske rå ansiktsløftning og en del andre ting så ble jeg sakte men sikkert litt forelsket i Triumph...igjen...
Litt detaljer som ungdoman lika
Det er mange detaljer jeg liker med Speed Triple RS. Jeg kan starte med det nye 5 tommers TFT displayet. Jeg har ikke fiklet noe med det, men har lest at her kan man stille inn det meste, endre farger og en rekke andre ting.
Den er også beriket med skikkelige justerbare Øhlins dempere. Jeg har ikke spesielt peiling på dette, men har hørt at dette er bra. Dessuten har jeg lært meg å sette pris på gode dempere etter noen mil på BMW S1000R.
Videre så ser det ut til samt at jeg selv har prøvesittet en Speed Triple RS at salen er mer komfortabel og gir mer støtte. Det er også generelt mer plass oppå sykkelen til å stroppe på bagasje etc.
I tillegg har den to massive skorsteiner som stikker ut på hver sin side under salen rett over skiltplaten. Det synes jeg gir et inntrykk av soliditet med tanke på det estetiske. Ikke akkurat hovedargumentet for å bytte, men jeg må innrømme at det ser veldig bra ut.
Den har også såkalt bar end mirrors som får den til å se litt råere ut sett forfra. Den har rett og slett et litt tøft "stuk", i mangel på bedre ord.
Den ser rett og slett ut som en litt stor sportstourer til å være en nakensykkel. Noe jeg synes er positivt. Vekten er også overraskende lav, for den veier faktisk ikke mer enn 189 kg (tørr). Den er altså lettere enn BMW S1000R.
Men blir det bytte til neste år?
Vi får se. Jeg har veldig lyst og som nevnt så tror jeg at det er en god tid å selge S1000R'en på til året grunnet avgiftene og det faktum at den har gått såpass lite at den muligens blir attraktiv på markedet.
Den er også veldig godt vedlikeholdt og den har aldri vært i bakken. Faktisk tror jeg man finner en eneste ripe på den. BMW sin originale tankveske følger med og den har fått radiatorbeskyttelse påmontert i ettertid samt kort skiltoppheng.
Spesifikasjoner
Triumph Speed Triple RS (2018)
Importør: Triumph Motorcycles AB
Garanti: 2 års garanti
Serviceintervall: 1 600 mil
Farger: Hvit, svart
Motor: R3, 4-takt, væskekjølt
Ventilmekanisme: 4 vent/syl, DOHC
Slagvolum: 1050 cm3
Boring/slag: 79,0/71,4 mm
Kompresjon: 12,9:1
Maks effekt: 150 hk/10 500 rpm
Maks dreiemoment: 117 Nm/7 150 rpm
Drivstoffsystem: Innsprøytning, Ride By Wire
Clutch: Våt, flerplate
Antall gir: 6
Kraftoverføring: Kjede
Akselavstand: 1 445 mm
Styrevinkel: 22,9 grader
Forsprang: 91,3 mm
Fjæring foran: USD 43 mm Öhlins NIX30
Fjæring bak: Enkeldemper Öhlins TTX36
Salhøyde: 825 mm
Bremser foran: To 320 mm 4-stemplede kalipere
Bremser bak: 255 mm 2-stemplet kaliper
Hjul foran: 120/70 – 17; 3,5x17-tommer
Hjul bak: 190/55 – 17; 6,0x 17-tommer
Vekt: 189 kg (tørrvekt)
Bensintank: 15,5 liter
Hva mener DU om Triumph Speed Triple RS? Kommenter gjerne i feltet under.