Jeg liker og holde ting rent så derfor skal jeg fortelle litt om hvordan jeg gjør det angående skikkelig rengjøring av motorsykkelen.

Jeg liker og holde ting rent og er det noe jeg har litt snøring på så er det fremgangsmåte og produktvalg etc. vedrørende rengjøring av bil da jeg har hatt dette som en hobby tidligere. Jeg er ingen ekspert og når det kommer til dette, men håper nå uansett at dere plukker opp noen tips på veien.

Beskytt vitale deler

Det aller første jeg gjør er å dekke til eksosåpningen ved å dytte inn en klut i åpningen. Jeg dekker også til instrumentpanel og tenningslåsen. Jeg er usikker på om dette faktisk er nødvendig, men det er vel uansett ikke der sykkelen blir mest skitten så der kan man lett vaske senere med en fuktig klut.

Skumlegging av sykkel

Det første jeg gjør når det kommer til selve rengjøringen på min sykkel er å skumlegge den. Jeg har en Karcher høytrykkspyler med en slik skumkanon festet på lansen. I denne skumkanonen kan man ha alt fra avfetting til såpe, evt. blande litt som man føler selv. såpen blir blandet med vann under trykk og danner derfor tykt fint skum.

Jeg skumlegger hele sykkelen slik at alt dekkes av skum. Jeg skumlegger også kjede og drev da jeg uansett skal rense og sette inn kjedet senere med olje etc. Skummet lar jeg virke i ca. 2-3 minutter før jeg spyler det av. Da har man fått fjernet det aller værste av skitten.

Har du en Karcher høytrykkspyler så anbefaler jeg Karcher sin skumkanon. Denne fåes kjøpt på Coop Obs Bygg og koster rundt 300,-

Pensel og parafin

Nå er det på tide og dra frem parafinen og en egnet pensel. Jeg heller litt parafin på en spruteflaske og sprayer på drev, felger, under skjermer og ellers steder som blir litt mer skittent enn andre. Så bruker jeg penselen til å rengjøre. Jeg bruker rikelig med parafin. Diesel kan også brukes, men bakdelen her er at det lukter noe forferdelig.

Når jeg er ferdig med rengjøringen så spyler jeg av sykkelen igjen med høytrykk. Bruk gjerne skum igjen hvis det er behov for det.

Håndvask

Nå er det på tide og brette opp ermene og finne frem vaskebøtten. jeg har en slik bøtte med “grit guard” i bunnen. Dette er en liten rist som gjør at sand og skitt i vannet detter ned på bunnen av bøtten slik at vaskehansken ikke blir liggende i skitten. Man vil jo ikke lage riper når man vasker sykkelen.

Hva slags såpe man bruker er vel mer eller mindre ett fett, men bruk såpe som er beregnet for biler. En såkalt bilshampo, rett og slett kun fordi det er en såpe som er beregnet for slik vask.

Jeg bruker en microfiber svamp eller en vaskehanske som man tar på seg. Jeg vasker sykkelen først der den er minst skitten. Som oftest fra toppen og ned. Helt til slutt så bruker jeg en annen svamp for å vaske de stedene jeg har vasket med parafin tidligere. Bruk rikelig med vann og såpe og dypp svampen ofte.

Ikke la såpen tørke inn på sykkelen før du spyler av. Står du i solsteken så vask heller små deler av sykkelen av gangen og spyl av etter hvert. Igjen, spyl av sykkelen skikkelig og bruk rikelig med vann.

Tid for tørk

Jeg lar aldri sykkelen stå og tørke. Jeg har kjøpt en slik “Blaster Sidekick” vannblåser som jeg bruker til å blåse sykkelen helt tørr i alle kriker og kroker. Når sykkelen er blåst helt tørr så tar jeg frem depotstøttene og heiser opp sykkelen fremme og bak.

Dette er vannblåseren jeg bruker: Blaster SideKick

Rengjøring og smøring av kjede

Når jeg rengjører kjedet så finner jeg frem parafinen igjen og jeg bruker en slik kjedebørste med børster på tre sider som jeg kjøper på Biltema. Jeg snurrer hjulet rundt mens jeg sprayer kjedet nok en gang med parafin. Sprayer litt parafin på børsten og trår til. Når jeg føler det ser bra ut, så tar jeg frem en klut det ikke er så nøye med og tørker kjedet skikkelig.

Så er det på tide og dra frem kjedesprayen. Selv så sverger jeg til Motul Road. Den er tyntflytende i starten og trekker skikkelig inn, før den stivner og legger seg som et sticky transparent belegg. Den blir såpass sticky at det ikke vil bli noe oljesøl på sykkelen under kjøring. La den stå i ca. 30 minutter eller mer før den har stivnet skikkelig.

Vedlikehold av plastdeler

Avhengig av hvilken sykkel man har så bør man også passe på alle sorte plastdeler på sykkelen. Mest for utseendets skyld. Sorte plastdeler ser mye bedre ut enn falmede grå. smører inn alle plastdeler med plastfornyer. Under skjermer, sal, rundt radiator etc. Lar middelet stå på i noen minutter før jeg tørker av med en ren microfiberklut.

Polering/voks

Helt til slutt så går jeg over alle lakkerte flater og sjekker om det er noen småriper etc. som kan poleres bort. Finner jeg noe ulumskheter her så drar jeg frem poleringsmaskinen og passende rubbingmiddel og kjører på til ripen/ripene er borte. Jeg bruker alltid en ren microfiberklut til å tørke av.

Etter dette så setter jeg inn alle lakkerte deler med voks. Her bruker jeg kun skikkelig voks og ikke slikt klin man får kjøpt på bensinstasjonen. En god voks trenger ikke å være dyr, men regn med å måtte betale rundt 3-400 for en “burk”. På en motorsykkel så har man en slik boks veldig lenge, avhengig av hvor ofte man bruker den selvsagt.

Etter noen minutter når jeg ser at voksoverflaten har tørket så buffer jeg av med en ren microfiberklut.

Anbefalte produkter

De fleste produktene som jeg har brukt selv og som jeg forøvrig anbefaler på det sterkeste fåes kjøpt hos Scandicshine.no.

Skumkanon (Hvis du har Karcher):
Karcher skumkanon
Microfiberkluter:
Chemical Guys Workhorse
Voks:
Swissvax Concorso
Kjedebørste:
Biltema kjedebørste
Såpe:
Chemical Guys Citrus Wash and Gloss
Vannblåser:
Sidekick Blaster
Plastikk fornyer:
Owatrol Polytrol
Vaskehanske:
Scandicshine vaskehanske
Rubbing:
Scholl S17+
Påføringspute:
Swissvax påføringsputer
Kjedespray:
Motul Road

Konklusjon

Det er vel kanskje få som drar den så langt som dette og det skal sies at jeg ikke gjør dette hver gang jeg vasker sykkelen, men prøver og få gjort det minst en gang i måneden. Da holder man sykkelen ren og jobben den dagen man skal sette den bort for sesongen blir langt lettere.

Kommenter gjerne i kommentarfeltet under.