Prøvekjørt: Yamaha XSR900

I dag tok jeg meg en tur på AGM Weekend og satt meg på liste for å prøvekjøre den nye Yamaha XSR900. Ventetiden var lang og etter en time så kunne jeg sette meg på sykkelen og ta en liten tur.

I dag tok jeg meg en tur på AGM Weekend og satt meg på liste for å prøvekjøre den nye Yamaha XSR900. Ventetiden var lang og etter en time så kunne jeg sette meg på sykkelen og ta en liten tur.

Først så skal det nevnes at dette ikke ble en fullverdig test tur da vi mer eller mindre måtte kjøre i kolonne samens med andre som prøvde andre sykler, men det gikk allikevel noenlunde friskt nok for seg med tanke på at man faktisk satt på en sykkel man ikke var vant til å kjøre. Det ble rundt to mil i salen med blandet kjøring og alt i alt så synes jeg denne ga meg en positiv opplevelse.

Man skal slett ikke kimse av utseende på denne! En fin blanding mellom det klassiske og det moderne.

Med prøvekjøringen av MT09 friskt i minnet, som ikke ga meg spesielt andre positive opplevelser enn motoren så var denne XSR900 et par steg opp. Motoren er som sagt den samme og den imponerte stort…igjen. Draget langt ned i registeret er imponerende og hjulløft kommer helt uanstrengt og kun ved hjelp av gass pådrag i første, andre og tredje gir.

Lyden var veldig bra og helt riktig i mine øyne. Ikke for mye «se her kommer jeg»-lyd, men en lyd som passer til en slik type sykkel. Veldig bra. Nå ble det ikke lange turen så fikk ikke gått helt i dybden, men i det store og det hele så imponerte den meg.

Fargevalgene imponerte meg ikke stort, men hvis jeg MÅTTE velge en så må det vel kanskje bli den blå tror jeg, for min del…

Jeg liker blandingen av det klassiske og det moderne og her synes jeg Yamaha har truffet ganske bra. Det digitale displayet ser langt bedre ut enn den «casio»-klokken som er montert på MT09 og i det hele tatt virker XSR900 mer gjennomført og påkostet.

Sittestillingen passet meg også bra. Litt høyere enn MT09 og man sitter litt mer fremover lent noe jeg er vant til. Bremsene fikk jeg ikke helt testet skikkelig men de virket og siden jeg ikke beit meg spesielt merke i disse så kan man kanskje anta at dem funket som dem skulle uten at dem imponerte eller skuffet på noe måte.

Demperne opplevdes også som helt OK.Jeg ville nok kanskje justert disse litt da jeg følte dem var litt myke, men dem opplevdes faktisk ganske bra.

Jeg har ikke så mye negativt og si om denne sykkelen egentlig. Det meste var bra og spesielt motoren var det som imponerte mest. Det andre havner i «OK»-kategorien og får godkjent. Skal jeg pirke på noe så må det være at den kanskje ble litt «liten» for min del. Jeg ble sittende litt «oppå» sykkelen og styret var litt nærme. Fargevalgene man har på denne sykkelen imponerer meg heller ikke spesielt.

Det er smak og behag, men jeg liker sort og i det hele tatt at det skal se litt «mystisk» ut. Da passer det ikke med en grå og kjedelig tank, eller en «baby-blå» med grå striper. Sånn sett så liker jeg den gule best da den ser litt retro ut, men det blir litt for mye «se her kommer jeg». For det er jo tross alt ingen rå Ducati dette.

Det klassisk-moderne utseendet er noe jeg liker men jeg synes kanskje den mangler det siste for å gi den rette wow faktoren når man ser på den. Kanskje litt for anonym til å i utgangspunktet være en ganske så tøff sykkel?