Prøvekjørt: Suzuki GSX S-1000

I dag tikket det inne en SMS på telefonen hvor jeg ble invitert til prøvekjøringsdag hos Leeres Motorsport i Fredrikstad. Dermed fikk jeg sjansen til å prøvekjøre en Suzuki GSX S-1000.

22

I dag tikket det inne en SMS på telefonen hvor jeg ble invitert til prøvekjøringsdag hos Leeres Motorsport i Fredrikstad. Dermed fikk jeg sjansen til å prøvekjøre en Suzuki GSX S-1000.

Denne sjansen kunne jeg jo ikke la gå fra meg og jeg benyttet derfor sjansen til å se hva denne GSX’en hadde å stille opp med sammenlignet med BMW S1000R’en. Prismessig så ligger dem ganske likt. Suzukien er ca. 8.000 kroner dyrere enn BMW’en med tanke på startprisen, men legger man på de to obligatoriske pakkene på BMW S1000R så blir BMW’en ca. 14.000,- dyrere.

Det ble jo ikke lange turen, men fikk ca. en mil i salen. Men fikk dratt på litt inni mellom samt testet bremser etc.

Motoren er bra og sammenlignet med motoren i S1000R så er den nok ikke helt på nivå, men kreftene er uansett mer enn bra nok for de aller fleste. Dog synes jeg den var veldig nykkete og ujevn på gassen. Gassen var enten av eller på og det var faktisk veldig irriterende. Å ligge i første gir i køkjøring mens man fikler med hjelmen med den andre hånden var ganske spesielt og det ga meg et par overraskelser jeg ikke likte. Her er S1000R helt perfekt.

Demperne beit jeg meg ikke spesielt mye merke i, så disse antar jeg fungerte som dem skulle. Men sammenlignet med BMW sine adaptive dempere som justerer seg automatisk etter underlaget og som i tillegg kan justeres elektronisk via en knapp på styret så blir dette ren utklassing fra BMW sin side også her. Bremsene var også dårligere på Suzukien enn på BMW’en og forskjellen var ganske stor. På BMW’en løfter jeg lett bakhjulet med EN finger på bremsehendelen mens Suzukien krevde en del mer kraft for å oppnå samme bremseeffekt.

Sittestillingen likte jeg faktisk heller ikke på Suzuki’en. Den virket veldig kort og man fikk liksom ikke skjøvet ræva langt nok bak på sykkelen for å få lagt seg ned da salen var formet slik at dette var unaturlig. Dog satt man litt mer oppreist og for dem som synes BMW’en blir litt vel sportslig i sittestillingen så bør Suzukien kanskje prøves.

I tillegg til det som er nevnt over så kan BMW’en skilte med Cruise control, adaptive og elektronisk justerbare dempere via an knapp på styret, varmeholker, fire forskjellige motormoduser inkludert Dynamic Pro som fjerner alle hjelpemidler og overlater deg til deg selv etc.

Så konklusjonen min bør vel være ganske innlysende her. BMW S1000R er en langt mer gjennomført sykkel til omtrent samme pris, avhengig om man tar med de to ekstra utstyrspakkene eller ikke.

Når det er sagt så har jeg nok mer troa på Aprilia Tuono, Kawasaki Z1000 og nye Yamaha MT-10. Jeg vil tippe at Aprilia Tuono er det mest opplagte valget hvis man vil bevege seg bort fra S1000R men allikevel ha noe lignende. Men sistnevnte blir bare synsing for jeg har ikke kjørt noen av dem.