Prøvekjørt: BMW R1200RS

I dag tikket det inn en SMS fra Leeres Motorsport i Fredrikstad om at det var prøvekjørings dag av BMW sykler. Denne sjansen kunne jeg jo ikke la gå fra meg, så da ble det prøvekjøring av BMW R1200RS.

I dag tikket det inn en SMS fra Leeres Motorsport i Fredrikstad om at det var prøvekjørings dag av BMW sykler. Denne sjansen kunne jeg jo ikke la gå fra meg, så da ble det prøvekjøring av BMW R1200RS.

Været så lovende ut og da var det bare å få på seg fillene og komme seg av gårde. Leeres Motorsport ligger jo bare et steinkast unna der jeg bor og siden jeg har vert litt nyskjerrig på hvordan R1200RS var å kjøre så bestemte jeg meg for å gå den nærmere i sømmene i dag. Faktisk ble det min første prøvetur med en boxer motor også.

To brødre som står og gleder seg til prøvekjøring.

Oppmøte var ikke all verden egentlig så køen var ikke lang. Faktisk var det ikke kø i det hele tatt når jeg ankom Leeres. Jeg skrev meg på liste og ti minutter senere satt jeg på sykkelen klar til å legge av gårde, etter fem minutter med «pålagt» undervisning om hvordan sykkelen funket. Mye av elektronikken er jeg jo vant til da den er ganske lik min S1000R akkurat der. Men en ting skilte den seg ut med og det var en slik «scroll knapp» ved høyre hendel som kan brukes til GPS enheten. Denne var dog ikke montert på den sykkelen jeg kjørte.

Nok om det, jeg startet den opp og lyden var faktisk litt mer anonym enn forventet, men fortsatt var det godlyd. Da var det bare å sette den i gir og komme seg av gårde. Det ble ikke lange turen da vi fikk en fast rute å kjøre, men ca. 20 minutter i salen ble det vel. Jeg snirklet meg først ut i litt tett trafikk og det første som slo meg var hvor utrolig lettkjørt den var. Dog ble jeg noe overrasket i negativ grad når jeg ruset motoren litt under krypkjøring. Man kjente tydelig et drag til den ene siden og faktisk såpass mye at jeg nesten mistet litt balansen. Sikkert en tilvenning sak  men det ga meg ikke akkurat et veldig godt førsteinntrykk av denne boxer motoren.

Fint utseendet på den sykkelen, men den store trompeten og boxer motoren trekker litt ned…

Men etter noen minutter så var denne episoden glemt da jeg ville prøve og fokusere på andre ting med sykkelen. Dempere og bremser er i toppskjiktet. Intet å trekke her. Displayet synes jeg kanskje så litt «Golf» ut, men helt greit. Fikk litt følelse av mye kjedelig sort plastikk. Jeg synes dem kunne kostet på seg samme displayet som S1000R har. Men i bunn og grunn litt flisespikkeri. Motoren hadde bra med moment langt nede og faktisk var den litt morsom å kjøre. Desverre varte ikke gleden lenge da draget fort stagnerte og dermed krevde et gir til. Denne sykkelen er sterk som en bjønn, men noen racer er det ikke. Hadde kanskje forventet meg litt mer. Sittestillingen var veldig bra, selv om salen føltes noe hard. Det som var overraskende var at den var så smal der man hadde knærne. Det synes jeg var veldig positivt og gjorde at jeg følte at jeg satt litt mer «fast» i sykkelen.

Utseendet er smak og behag men helt ærlig så synes jeg den ser skikkelig tøff ut. Litt skuffet over dashbordet da jeg synes dem kunne kostet på litt mer «bling» der. Eksospotten av chrome synes jeg også kanskje ble litt mye. Men denne kan helst sikkert byttes ut som alt annet hvis man blar dypt nok i lommeboka.

Sett fra riktig vinkel så ser den langt mer snasen ut synes jeg…

Konklusjonen min etter den korte prøveturen er at dette var en positiv opplevelse. Jeg fikk ikke gåsehud av noe slag, men den var jamt over bra på det meste. Motoren ga meg ikke akkurat horn i panna, noe som kan være en fordel, men den var sterk som en bjønn og lyden var helt ok. Utseendet liker jeg godt bortsett fra et par småting. Boxer motoren overbeviste ikke helt. Til å være så mye motor med tanke på at den stikker ganske mye ut på hver side og at det er en 1200ccm så forventet jeg meg kanskje litt mer spenning her. Jeg synes den mistet fort pusten. Vindskjermen var heller ikke denne gangen optimal. Med vindskjermen i høyeste posisjon så støyet det veldig og turbulensen merket man godt i høyere hastigheter. I nederste posisjon så ble det stille, men da forsvant jo hele vitsen.

Litt traust display spør du meg. Får litt sånn..ja.. Golf følelse…

Alt i alt en sykkel som får godkjent karakter fra meg, men samtidig en sykkel jeg nok ikke kommer til å vurdere ved neste korsvei. Til det så blir den litt for «traust». Sykkelen koster i skrivende stund 190.000,- i følge BMW sine nettsider å det synes jeg er en grei pris. Dempere og bremser er det intet og utsette på. Helt i toppsjiktet her.

Etter litt dekksparking med noen kjentfolk som også befant seg der så bestemte jeg meg for å sette kursen hjemover og jeg må bare si det. S1000R er rett og slett en herlig sykkel som ikke vil bli byttet ut med det første.