Kom i gang med polering av motorsykkelen! Denne artikkelen vil forhåpentligvis hjelpe deg i gang.
Vi motorsyklister sliter spesielt med områder som stadig er i kontakt med festereimer, tankvesker og eller beina. Dette er kontaktpunkter som vil bli slitt på sikt og dermed blir matte og eller får små riper.
Hva er polering?
Polering er et ord som som blir brukt over alt og ordet er for lengst missbrukt. Når naboen står i gården en tidlig sommermorgen og vasker bil så er det mest sannsynlig ikke “polering” han driver med, men voksing og eller lakkrensing.
Skal man polere, eller “rubbe” som jeg heller vil kalle det, så bør man bruke en maskin og produkter som er ment for maskinbruk. Dette er midler man ikke finner på bensinstasjoner, selv om det står “polish” på flasken.
Når man polerer så sliper man nemlig lakkoverflaten slik at den bli glattere. Hver gang man polerer så forsvinner det bittelitt lakk fra underlaget. Dette er uansett ikke noe en vanlig mann i gata bør tenke mye på.
Poleringsmaskiner
Skal man få skikkelig resultat så må man finne seg i å bruke noen kroner på riktig utstyr. For det første så vil jeg anbefale en poleringsmaskin i proffklassen. En såkalt “dual action” maskin som både roterer og går rundt sin egen akse.
Maskiner som kun roterer er mer effektive og brukes helst av de som kan det, så det er ikke å anbefale for en total nybegynner. Grunnen er at man relativt lett kan “brenne” lakken.
Lakken brennes når man er litt for ivrig og hastigheten for høy. Da vil det oppstå bobler i lakken og da er man stort sett fucked. Har man LITT snøring på dette så prøv gjerne en roterende maskin, men ta det pent og prøv deg frem.
Poleringsputer
Man trenger også poleringsputer av skikkelig kvalitet. Å nei, man får heller ikke dette på bensinstasjonen. På fagspråket så får man puter med “soft cut” “medium cut” og “hard cut”. Hvilken man skal velge kommer litt an på hvor stor skaden er. Mitt råd er å gå for “medium cut”.
“Cut” står egentlig for hvor hard poleringsputen er. Jo hardere den er, jo hardere kan man presse når man polerer og jo mer riper (og lakk) fjerner mann. Avhengig av hvilket poleringsmiddel man bruker.
Men alt har en bakside. Med hard poleringspute og grovt poleringsmiddel så er man nødt til å polere en gang til i etterkant da man kan få såkalte “kjørespor” i lakken som ikke ser spesielt pent ut.
Poleringsmidler
For å gjøre forvirringen total så har man også forskjellige poleringsmidler. Igjen, gå for noe som er midt i mellom. Da gjør man sjelden feil. De fleste proffe merker har poleringsmidler med forskjellig “styrke”.
La oss oppsummere og gjøre det enkelt
Kjøp en god poleringsmaskin. Regn med å bruk fra ca. 1.500,- på en god maskin. Husk at du skal komme til på små områder på en motorsykkel så jeg anbefaler en maskin med lite hode. Start med en såkalt “dual action” maskin hvis du er helt nybegynner.
Kjøp så en poleringspute med “medium cut”. Altså en som er midt i mellom veldig myk og stein hard. Husk at denne må passe til maskinen du kjøper.
Når det gjelder poleringsmiddel så gjør det samme her. Kjøp et middel som befinner seg midt i mellom. Ikke for fint og ikke for grovt. Medium pute til medium polering, for å si det enkelt. Dette fungerer i de fleste tilfeller og med en “Dual action” maskin så skal du være ganske lobotomert for å klare å ødelegge lakken.
Konklusjon
Så la meg si det men gang. Regn med å bruk totalt ca. 3-4.000,- første gangen hvis du skal ha alt du trenger for å starte opp med polering og du ikke har poleringsmaskin fra før. Hvis dette er en hårreisende høy sum som du ikke vil bruke så mener jeg du kan slå fra deg tanken med det samme.
Husk også for guds skyld at underlaget er HELT rent før du starter med polering. Begynner du og polere en skitten tank så gjør du dette bare en gang.
Link til startpakker
En god pakke for deg som vil komme i gang for en rimelig penge
Krauss S75 Mini Motorsykkel pakke
Eller en pakke for deg som vil kline til med det beste med en gang
Rupes Bigfoot Nano Ibrid pakke
Kommenter gjerne i feltet under.