Hvert år dukker det opp nye motorsyklister som vil følge drømmene sine. Pakk motorsykkelen din riktig for ferieturen - Her får du alle tipsene
Riktig bekledning
Utover dette bør du kanskje også vurdere
Nødvendigheter og nyttige ting
Enkelte ting er nødvendig å ha med seg, for eksempel billetter, regntøy og kjedespray. Men mye kan defineres som kjekt-å-ha, og noe kan være helt unødvendig iblant. Dette er vurderinger du bør gjøre i forkant av hver enkelt tur.
Man tar for eksempel ikke med seg telt hvis man skal overnatte på hytte eller hotell. Dersom flere deler en hytte blir det sannsynligvis like billig som å leie teltplass. Her kan det være flere kilo bagasje å spare.
Vi har alle personlige preferanser, men typiske nødvendigheter og nyttige ting kan være:
Bagasjesystemer
Man kan hovedsaklig dele opp bagasjesystemer i to typer: harde og myke. Begge typer har fordeler og ulemper i forhold til hverandre. Harde vesker tåler mer, er mer motstandsdyktige mot vær og vind, og de kan låses (også fast til motorsykkelen).
På en annen side koster dette litt mer, installasjonen på motorsykkelen blir temmelig permanent, og det ser ikke alltid like integrert og pent ut på alle typer motorsykler. Myke vesker tåler ikke regn like godt, de kan ikke festes like godt til motorsykkelen og de kan ripe opp lakken. De er imidlertid billigere, og de er mer fleksible å pakke i (noen kan utvides etter trekkspillprinsippet).
Tankbag er en genial løsning ved at den befinner seg nært motorsykkelen vektsenter. Dette er positivt fordi den i liten grad påvirker motorsykkelens kjøreegenskaper. Den festes til et tanktrekk av skinn (kalles Bagster, og finnes til de fleste modeller), eller til tanken med magneter/stropper. Tankbagen er enkel å sette på og ta av, kan også være god å hvile seg på for de som kjører en motorsykkel med fremoverlent sittestilling.
På en motorsykkel uten kåpe kan tankbagen også skjerme sjåføren for fartsvinden til en viss grad. Noen typer kan det faktisk også settes stropper på, og så kan man ta den av motorsykkelen og ta den på ryggen som en ryggsekk. Det er også lett å komme til når man skal fylle bensin.
Tankbagen kan imidlertid være i veien ved høyfartstouring hvor man ønsker å krype sammen bak kåpeglasset og “ligge på tanken”, eller i veien for manøvreringen dersom man ønsker å kjøre mer aktivt og vil ha plass til å bevege seg frem over styret.
Pakksekk er en sylinderformet sekk i vanntett materiale som stroppes fast, som regel på baksetet. Den er enkel å ta av og på, og er svært fleksibel å pakke i. Pakksekk får du kjøpt i flere forskjellige størrelser.
Hvordan pakke på sykkelen?
Artikkelen er hentet i sin helhet fra NMCU.org som er en landsdekkende interesseorganisasjon for gatemotorsyklister i Norge.
Du kan også lese artikkelen på - NMCU sine nettsider