Hvert år dukker det opp nye motorsyklister som vil følge drømmene sine. Pakk motorsykkelen din riktig for ferieturen - Her får du alle tipsene

  • Pakk ned bare det nødvendigste. Vi drømmer vel alle sammen om å kunne reise av gårde kun med tannbørsten og kredittkortet, men dette lar seg vanskelig gjennomføre. Spør deg selv om hva du kan klare deg uten, snarere enn hva du trenger å ta med.
  • Pakk så lett som mulig. Bagasjen vil kunne påvirke motorsykkelens kjøreegenskaper. Ta også en kikk i vognkortet ditt. Der står det noe om tillatt nyttelast inklusive vekt av passasjer.
  • Pakk tunge ting nært motorsykkelens vektsenter. I sideveskene skal tunge ting så langt ned i veskene som mulig.

Riktig bekledning

  • Klærne du tar med deg er hovedsaklig til bruk den tiden du ikke sitter på motorsykkelen. Tenk gjennom behovet. Veien er målet, men ferieturen kommer nødvendigvis til å inneholde andre ting enn bare kjøring.
  • Skal du i et festlig lag i løpet av turen? Det er greit å slippe å stille i bryllupet med joggebukse. Tur til sjøen for å bade? Du kan jo se på det som en mulighet til å få vasket trusa, men de fleste ønsker vel en litt mindre “primitiv” tur. Det er ingen sak å vaske klær underveis. Vertshus og campingplasser har ofte både vaskemaskin og tørketrommel.
  • Det finnes små reisepakker med vaskemiddel å få kjøpt, for eksempel Biotex, og klærne kan skylles opp i vasken eller i en bøtte. Ved å belage deg på dette, kan du spare deg for mange skift av sokker, truser og t-skjorter. Behovet vurderer du som sagt selv, men i det minste vil du sannsynligvis trenge:
  • Klær til hverdags (klær til fest), undertøyskift, varm genser, sko, shorts, badetøy, superundertøy/longs. Velg strykefrie klær som er lette å vaske og tørke, og praktiske klær med flere funksjoner, for eksempel zip-off bukse.
  • Toalettsaker, et lite håndkle og en klut.

Utover dette bør du kanskje også vurdere

  • Å fordele klærne i plastposer for å organisere det litt og gjøre det lettere å finne frem i bagasjen: hvit pose til rene klær, blå til møkkete klær osv.
  • Å kjøpe klær underveis, for eksempel sokker og t-skjorter. Det er som regel billig og du slipper å ta med så mange skift eller tenke på vasking underveis.
  • Å pakke med deg klær som man kan vaskes sammen, for eksempel svarte eller mørke sokker, truser og t-skjorter

Nødvendigheter og nyttige ting

Enkelte ting er nødvendig å ha med seg, for eksempel billetter, regntøy og kjedespray. Men mye kan defineres som kjekt-å-ha, og noe kan være helt unødvendig iblant. Dette er vurderinger du bør gjøre i forkant av hver enkelt tur.

Man tar for eksempel ikke med seg telt hvis man skal overnatte på hytte eller hotell. Dersom flere deler en hytte blir det sannsynligvis like billig som å leie teltplass. Her kan det være flere kilo bagasje å spare.

Vi har alle personlige preferanser, men typiske nødvendigheter og nyttige ting kan være:

  • Pass, kredittkort, billetter, reiseforsikringsbevis, kart, kontanter/valuta.
  • “Grønt kort”; internasjonal forsikringsbekreftelse.
  • Europeisk helsetrygdkort; gir rett til offentlig sykehusbehandling i Europa.
  • Kjedespray, punkteringsspray, lufttrykkmåler, verktøy, Leatherman/kniv, støtteplate, lyspære, sikringer.
  • Telt, sovepose, liggeunderlag, stormkjøkken, lommelykt, dorull, kleenex, vaskeservietter (type pampers), vaskepulver, klessnor, solkrem, reise-sysaker, mobiltelefon med lader, kamera, rompetaske, solbriller, mørkt visir, gaffaog/eller elektrikertape, noen strips, treffkalender.
  • Jekkestropper/reimer til stropping av motorsykkelen på ferge. Fergens egne stropper er ofte svært skitne. Det kan også være lurt å ha med en fille å legge på setet, dersom sykkelen stroppes over setet med fergens stropper, eller man kan bruke hanskene.

Bagasjesystemer

Man kan hovedsaklig dele opp bagasjesystemer i to typer: harde og myke. Begge typer har fordeler og ulemper i forhold til hverandre. Harde vesker tåler mer, er mer motstandsdyktige mot vær og vind, og de kan låses (også fast til motorsykkelen).

På en annen side koster dette litt mer, installasjonen på motorsykkelen blir temmelig permanent, og det ser ikke alltid like integrert og pent ut på alle typer motorsykler. Myke vesker tåler ikke regn like godt, de kan ikke festes like godt til motorsykkelen og de kan ripe opp lakken. De er imidlertid billigere, og de er mer fleksible å pakke i (noen kan utvides etter trekkspillprinsippet).

Tankbag er en genial løsning ved at den befinner seg nært motorsykkelen vektsenter. Dette er positivt fordi den i liten grad påvirker motorsykkelens kjøreegenskaper. Den festes til et tanktrekk av skinn (kalles Bagster, og finnes til de fleste modeller), eller til tanken med magneter/stropper. Tankbagen er enkel å sette på og ta av, kan også være god å hvile seg på for de som kjører en motorsykkel med fremoverlent sittestilling.

På en motorsykkel uten kåpe kan tankbagen også skjerme sjåføren for fartsvinden til en viss grad. Noen typer kan det faktisk også settes stropper på, og så kan man ta den av motorsykkelen og ta den på ryggen som en ryggsekk. Det er også lett å komme til når man skal fylle bensin.

Tankbagen kan imidlertid være i veien ved høyfartstouring hvor man ønsker å krype sammen bak kåpeglasset og “ligge på tanken”, eller i veien for manøvreringen dersom man ønsker å kjøre mer aktivt og vil ha plass til å bevege seg frem over styret.

Pakksekk er en sylinderformet sekk i vanntett materiale som stroppes fast, som regel på baksetet. Den er enkel å ta av og på, og er svært fleksibel å pakke i. Pakksekk får du kjøpt i flere forskjellige størrelser.

Hvordan pakke på sykkelen?

  • Uansett om du pakker i tankbag, kofferter, softbags eller pakksekk, gjelder det å pakke tunge ting nederst og nærmest motorsykkelen. Dette for å oppnå stabilitet, spesielt viktig under kraftig bremsing.
  • Tankbagen er god å ha tunge ting i, men legg noe mykt på toppen dersom du ønsker å kunne lene deg mot den for å hvile ryggen litt i ny og ne.
  • Pakk ømtålig utstyr, for eksempel kamera, inn i klær eller noe annet mykt.
  • Pakk også med tanke på tilgjengelighet. Penbuksen kan godt ligge langt ned i kofferten, mens regntøyet og billettene bør ligge på toppen.
  • Husk å pakke slik i sideveskene at det blir like tungt på hver side. • Dersom du skal kjøre nedover i Europa, og kommer til å holde høy fart, er det kanskje lurt å tenke på at sidevesker medfører stor luftmotstand, og de blir utsatt for svært sterke krefter. Da er det kanskje smartere å bruke kun toppkoffert og for eksempel pakksekk på baksetet.
  • Det er bedre å bruke pakkreimer enn strikker på bagasje som skal festes til motorsykkelen. Dette fordi reimer er mindre fleksible ved ytre påvirkning, som for eksempel ved kraftig bremsing.
  • Ikke legg VISA eller kredittkort i tankveske med magneter. Kortet kan avmagnetiseres.
  • Ikke pakk så alle kofferter og bager er helt fulle allerede ved avreise. Det er stor sannsynlighet for at du vil handle ting på veien, for eksempel kvote. Beregn plass til dette.

Artikkelen er hentet i sin helhet fra NMCU.org som er en landsdekkende interesseorganisasjon for gatemotorsyklister i Norge.

Du kan også lese artikkelen på - NMCU sine nettsider