Nytt fargesprakende tilskudd fra Yamaha

I år kommer det et nytt fargesprakende tilskudd fra Yamaha. Rettere sagt en ny utgave av Yamaha MT09. Så hva mener jeg om denne?

Nytt fargesprakende tilskudd fra Yamaha

I år kommer det et nytt fargesprakende tilskudd fra Yamaha. Rettere sagt en ny utgave av Yamaha MT09. Så hva mener jeg om denne?

De fleste bryr seg nok døyten hva jeg mener om denne, men sannheten er at jeg aldri har vert hodestups forelsket i denne sykkelen. Ikke for at jeg tror det er en dårlig sykkel, men fordi jeg mener at konseptet blir litt “fjortis”. Grunnlaget for den meningen er i hovedsak fargene som Yamaha har valgt og vise frem sykkelen i.

Jada, man får den så vidt jeg vet i andre farger også, men kommunegrått blandet med neon gult ser i mine øyne bare helt forferdelig ut. Såpass ille at jeg nesten blir litt irritert. Men det er det jeg mener rundt den biten. Så hva mener jeg om det andre?

I følge rykter så kommer denne til å koste fra 137.900 norske riksdaler klin ny og for å si det sånn så er dette en uhyre god pris for en sykkel med slike tall på papiret. En 3-sylindret 850ccm med 115HK’er og vekt på 193kg. så tror jeg ikke man skal kimse av denne. Jeg har prøvekjørt første generasjon MT09 som kom i 2014 og motoren er det som definitivt trekker denne sykkelen opp for min del. Mer motor tror jeg jammen ikke man får for pengene.

Men i mine øyne handler det ikke bare om motor. Utseende, bremser, dempere, sitteposisjon og opplevd kvalitet er også viktig. Nå har ikke jeg kjørt noe annet enn første generasjon og jeg håper mye har skjedd siden den gang, for det var slett ikke noen opptur, sett bort fra selve motoren. Demperne på første utgaven var helt forferdelige. Faktisk så ille at jeg nesten ville sagt at det var trafikkfarlig.

Det kan ha vert noe galt med den sykkelen jeg prøvekjørte, men at demperne bunner ved full brems i 30-40 km/t er ikke bra. Jeg håper å tror at dette var en feil.

Nytt fargesprakende tilskudd fra Yamaha
Er det bare jeg som synes kommunegrått og neon gult ser forferdelig ut?

Men det forandrer ikke det faktum at jeg tror MT09 også i år kommer til å bli en av Norges mest solgte sykler i 2017. Her tror jeg man får mye morro for pengene, og liker man utseendet så mener jeg dette blir en skikkelig hit også i år. Jeg liker også at dem har byttet ut speedometeret fra første generasjon med en litt mer tidsriktig klokke, for den gamle minnet meg mer om et billig armbåndsur fra Casio.

Konklusjonen min må bli at jeg nok aldri kommer til å få gåsehud i positiv forstand når det kommer til MT09. Men at det er mye motor for pengene er det ingen tvil om. Det med utseendet er en smakssak og liker man nettopp utseendet så er det jo tut og kjør. Det er også en gedigen bonus hvis Yamaha også har klart og få strammet opp demperne. jeg vil vel tro at dem har ryddet opp i den biten, får man håpe.

Litt teknisk mumbo jumbo om sykkelen til slutt

Motor

Motortype: 3-sylindret, væskekjølt, Firetakt, DOHC, 4-ventilers
Slagvolum: 847 cm³
Boring x slag: 78,0 mm x 59,1 mm
Kompresjonsforhold: 11,5 : 1
Maks. effekt: 84,6 kW (115HK) @ 10 000 rpm
Maks. dreiemoment: 87,5 Nm (8,9 kg-m) @ 8 500 rpm
Smøresystem: Wet sump

Clutchtype: Våt, Multiplate
Forgasser: Bensininnsprøytning
Tenningssystem: TCI
Startsystem: Elektrisk
Fremdriftsystem: Konstant utveksling, 6-trinns
Kraftoverføring: Kjede
Fuel consumption: 5,5 l/100km
CO2 emission: 127 g/km

Chassis

Ramme: Diamant
Fjæringssystem foran: Teleskopiske gafler
Vandring foran: 137 mm
Castervinkel: 25º
Trail: 103 mm
Fjæringssystem bak: Svingarm, (lenkearm)
Vandring bak: 130 mm
Bremser foran: Hydraulisk brems med doble skiver, Ø 298 mm
Bremser bak: Hydraulisk enkel skive, Ø 245 mm
Dekk foran: 120/70ZR17M/C (58W) (Tubeless)
Dekk bak: 180/55ZR17M/C (73W) (Tubeless)

Dimensjoner

Lengde: 2 075 mm
Bredde: 815 mm
Høyde: 1 120 mm
Setehøyde: 820 mm
Akselavstand: 1 440 mm
Minimum bakkeklaring: 135 mm
Servicevekt: (fulltanket med olje og drivstoff) 193 kg
Tankvolum: 14 L
Kapasitet oljetank: 3,4 L

Dataene er hentet fra produsentens hjemmeside

Si gjerne din mening i kommentarfeltet under.