Nye personvernregler – The General Data Protection Regulation – GDPR – blir norsk lov i 2018!

Nye personvernregler er på vei! The General Data Protection Regulation - GDPR - blir norsk lov i 2018. Det vil si at reglene rundt personvern blir vesentlig skjerpet og det krever en del tiltak for mange bedrifter.

Nye personvernregler er på vei! The General Data Protection Regulation – GDPR – blir norsk lov i 2018. Det vil si at reglene rundt personvern blir vesentlig skjerpet og det krever en del tiltak for mange bedrifter.

Regelen går i korte trekk ut på at forbrukeren får langt større rettigheter og at firmaer får en del nye regler og forholde seg til rundt dette. Mange firmaer rynker nok på nesen av slike regler, men personlig ønsker jeg nye personvernregler (GDPR) – velkommen.

Overholder Turer, fjas & slabberas disse reglene?

I mitt tilfelle som ikke engang kan smykke meg med tittelen “profesjonell” blogger så vil nok ikke denne regelen ha like stor betydning, men jeg ønsker uansett og forholde meg til disse reglene da jeg mener det er en bra ting at det settes fokus på dette med personvern.

Personvernforordningen (Forordning 2016/679, på engelsk forkortet GDPR) er en forordning som skal styrke og harmonisere personvernet ved behandling av personopplysninger i Den europeiske union (EU). Det omhandler også i noen grad behandling som skjer utenfor EU eller overføring av personopplysninger ut av EU.

Forordningen trer i kraft 25. mai 2018. Den avløser da personverndirektivet. Den får da direkte virkning i medlemslandene, og krever altså – i motsetning til direktiver – ikke nasjonal lovgivning.

For min del vil det bety noen små endringer vedrørende nyhetsbrev påmeldingen på denne siden. Så langt har jeg rent mel i posen og siden jeg bruker Mailchimp med såkalt “double Opt-in” hvor brukeren selv må klikke på en link for å aktivisere medlemskapet så er jeg på rimelig trygg grunn.

En annen ting som blir påbudt er at man må kunne opplyse tydelig om hva opplysningene man innhenter skal brukes til og informasjon om hvor ofte nyhetsbrev blir sendt ut. Det mener jeg også jeg har gjort de fleste steder, men det kan nok gjøres tydeligere muligens.

Det blir heller ikke lov til å melde folk på nyhetsbrev ved at det feks. står en forhåndssatt hake i “meld meg på nyhetsbrevet” når man feks. foretar et kjøp eller lignende. Man skal altså ikke automatisk bli påmeldt noe nyhetsbrev noe sted. Der er jeg også på trygg grunn.

I tillegg til alt dette, så blir det heller ikke lov til å innhente mer personlig informasjon enn man strengt tatt trenger. Derfor har jeg nå fjernet feltet hvor man må legge inn navnet sitt for å melde seg på mitt nyhetsbrev. Dette er strengt tatt ikke nødvendig informasjon i mitt tillfelle.

Den som innhenter personopplysninger må også kunne dokumentere at opplysningene er gitt på korrekt måte. Siden jeg bruker Mailchimp så kan jeg også gjennom deres systemer dokumentere dette, i følge dem.

Kvalitet og ikke kvantitet

Jeg tror mange bedrifter missoppfatter disse reglene og ser på det som negativt. Mange tror at flest mulig personer på epost listen er synonymt med økt salg og rekkevidde for budskapet man har. Det tror vertfall ikke jeg noe på.

Hvis man har på ulovlig vis klart og skaffe seg flere tusen epost adresser så vil de som mottar nyhetsbrev med langt større sannsynlighet ikke lese eposten eller bare slette den for så og tagge den som “spam”. Man treffer altså en målgruppe som ikke er relevant for budskapet. 

Dette krever unødvendig tid for både avsender og mottaker og gir i tillegg avsender et dårlig rykte. Å lykkes innen salg tror jeg handler om tydelighet og at man så klart har et produkt som treffer.

Her er informasjonen deres trygge!

Den eneste opplysningen jeg besitter fra nå av, er epost adressene til dem som har valgt og følge denne bloggen. De som vil kan når som helst melde seg av nyhetsbrevet og da vil det ikke dukke opp flere nyhetsbrev i innboksen din fra denne siden, før du evt. melder deg på igjen. 

Det skal sies at de som har meldt seg på nyhetsbrevet mitt tidligere har også lagt inn navnet sitt. Så får mange av dere har jeg også navnet dere oppga under registrering i tillegg til epostadressen. 

Jeg vil mye heller ha 200 interesserte lesere, enn 5.000 lesere som blir “lurt” inn på siden. Denne siden er som tidligere nevnt ikke drevet kommersielt og det finnes ingen reklameinntekter her i skrivende stund så antall besøk på siden er ikke så viktig for meg.

Takk til dere som har valgt og følge meg!

Jeg vil helt til slutt takke alle dere som har gitt meg den tilliten ved å registrere deg på mitt nyhetsbrev. Hvis du synes innholdet samt budskapet i denne bloggen ikke er noe for deg, så oppfordrer jeg deg til å melde deg av nyhetsbrevet. Du kan evt. kontakte meg så skal jeg fjerne deg som abonnement.

Kommenter gjerne innlegget i kommentarfeltet under.