Da er min nye BMW S1000R hentet og siden været ikke var med meg så ble det strake veien hjem. Her er mine førsteinntrykk så langt.

Som nevnt gikk det pent for seg og det ble ikke lange turen hjem fra forhandler. Helt ny sykkel på helt nye dekk på kald våt vei er ikke akkurat det som gir en mest horn i panna, men noen førsteinntrykk fikk jeg dannet meg med en gang.

Girkassen

Den nye BMW S1000R har en mye smoothere girkasse enn den forrige modellen. Forskjellen var såpass stor at dette merket jeg med en gang. Det var også en fryd og oppleve en quickshifter som fungerte begge veier. Helt supert!

Lyden fra potta

En annen ting jeg merket med en gang var at lyden fra potta var litt annerledes. Lyden fremstår som dypere og mer “voksen”. Den gamle hadde en litt lysere og metallisk lyd. Den nye modellen høres da altså hakket bedre ut i mine øyne.

Mitt førsteinntrykk av den nye BMW S1000R
Lyden fra den nye potta er definitivt hakket bedre enn lyden på den gamle som var mer metallisk…

Det skal sies at denne lyden nok vil bli bedre med tiden slik den ble på den gamle. Sykkel har jo kun godt en drøy mil og innkjøringen er så vidt startet. Av erfaring vil lyden endre seg til det bedre etter noen tusen kilometer.

Instrumentene

Her er forskjellene kryptiske, men den nye S1000R har fått en litt annen tavle bak turtallsviseren. Personlig likte jeg den nye tavlen litt bedre, selv om jeg ikke hadde noen problemer med den gamle.

Mitt førsteinntrykk av den nye BMW S1000R
Jeg liker den nye plata bak turtelleren veldig godt, selv om det heller ikke var noe galt med den gamle.

Den nye S1000R har også fått visning av utetempereratur i displayet. Faktisk ikke noe jeg viste at jeg savnet før det var der. Alltid greit å vite hvor mange grader det er ute synes jeg.

Små design endringer

Den sorte plasten rundt grillen forran har fått et mer karakteristiskt design. Litt flere riller og kanter som får sykkelen til å se mer moderne ut i mine øyne. De lakkerte sidedekslene er også blitt mindre noe som får den til å se mer ut som en nakensykkel.

Mitt førsteinntrykk av den nye BMW S1000R
Den sorte plasten til høyre på bildet har fått noen flere detaljer som jeg liker.

Fargekombinasjon

Den nye S1000R får man ikke lenger i kun sort. For min del så likte jeg best den som er rød og sort. I førsten var jeg litt skeptisk skal sies. Jeg synes det ble for mye rødt, men jeg merker at fargen vokser på meg og jeg synes faktisk den ser skikkelig bad ass ut med litt rødt.

Mitt førsteinntrykk av den nye BMW S1000R
Jeg liker fargekombinasjonen bedre og bedre. Det gir liksom sykkelen litt kontraster.

Utstyr montert utover standard

Jeg har fått montert på en sort radiator guard fra Evotech og skiltoppheng bak av samme merke. Dette er to elementer som får sykkelen til å se “hel” ut synes jeg. Den lysegrå radiatoren og den fæle orginale skiltholderen bak er nå historie.

Mitt førsteinntrykk av den nye BMW S1000R
Jeg synes så absolutt det gjør seg med kortere skiltoppheng bak.

Oppdateringer kommer

I skrivende stund ser jeg faen tute meg de største snøflakene jeg har sett utenfor kontorvinduet så det ser dårlig ut med kjøring i helgen, men jeg kommer med en litt mer detaljert oppdatering på sikt så følg med!

Kommenter gjerne innlegget under.