Mine tanker rundt MC og GPS bruk

Mange bruker mye tid og ressurser på den riktige GPS konfigurasjonen til sin sykkel og her kommer mine tanker rundt MC og GPS bruk

Mange bruker mye tid og ressurser på den riktige GPS konfigurasjonen til sin sykkel og her kommer mine tanker rundt MC og GPS bruk

Min MC karriere startet sommeren 2014 og siden MC lappen var i boks bare noen dager før min første sommertur på to hjul så var kjøpelysten stor når det kom til «gadgets». Jeg måtte jo ha en GPS. Derfor så vil jeg her dele mine tanker rundt MC og GPS bruk.

Jeg hadde en iPad til å begynne med som jeg la under en plastlomme i tankvesken koblet til en batteribank som lå i tankvesken. Siden jeg kjørte en cruiser så ble plasseringen av denne helt perfekt da jeg hadde tanken et stykke foran meg. Jeg brukte en App som hette CoPilot og det er vel så langt den løsningen jeg har testet som fungerte best.

Mine tanker rundt MC og GPS bruk
Den ultimate løsningen hvis man kjører en sykkel hvor plasseringen blir bra…

TomTom Rider og RAM Mounts

Men etter en sesong så byttet jeg til en annen type sykkel. En såkalt «street fighter». Da fungerte det dårlig med iPad og da begynte jakten på den «perfekte» løsningen. Jeg ville ha en GPS som ikke ble for fremtredende samtidig som den viste meg tydelig hvor jeg befant meg og hvor jeg skulle. Det endte til slutt med at jeg gikk for en TomTom Rider.

Mine tanker rundt MC og GPS bruk
Bilde av min første street fighter (Triumps Street Triple R med TomTom Rider montert…

Så langt var det walk in a park. Men så måtte jeg jo feste faenskapet uten at det så helt jalla ut og etter mye om og men så fant jeg ut at Clas Ohlson hadde noen geniale løsninger. Løsningen her RAM Mount og dette var virkelig solide saker som man kunne kjøpe i mange forskjellige varianter. Jeg fikk til slutt festet GPS’en og den ble koblet til et 12V uttak under salen slik at den alltid hadde strøm når tenningen var på.

Mine tanker rundt MC og GPS bruk
Synes jeg til slutt fant en tilfredstillende løsning uten at det skulel se helt håpløst ut…

Ikke undervurder Google Maps

Så langt, alt vel. Men jeg følte det ble sabla mye styr og knote med dette når jeg var på tur. Strengt tatt så kjørte jeg bare på Norske veier midtsommers og man skal vel være både analfabet og sein i topplokket hvis man klarer og kjøre seg fullstendig bort i Norge. For man har da vel mobiltelefon i lommen!?

Etter en sesong så skrinla jeg hele GPS styret og solgte den. Jeg bestemte meg for å teste ut Google Maps sin veiviser på telefonen koblet til min Scala Rider via Bluetooth. Det var DET som skulle til for at jeg skulle oppleve nirvana når det kom til GPS bruk. grunnen er enkel.

Til mitt bruk så var dette den perfekte løsningen. Jeg har ikke noe behov for å se hvor langt det er igjen, eller hvor langt det er til neste kryss. Jeg har ikke noe behov for å se når jeg er fremme eller hvor langt jeg har kjørt. Jeg vil ha en enkel veiviser som forteller meg kjapt hvor jeg skal for så og holde kjeft. Kommer jeg til et kryss og jeg skal rett frem så trenger jeg ikke noe mer informasjon. Google Maps er så absolutt ikke noe avansert men som tidligere nevnt så trenger man strengt tatt ikke en avansert dings til flere tusen kroner for å komme seg fra Fredrikstad og over til vestlandet.

Men, jada…

Når det er sagt, så ser jeg også fordelene med en dedikert GPS. I storbyer hvor man vil ha kjapp respons fra veiviser damen/mannen inne i enheten og man vil gjerne også se en visuell opptegning av veien etc. I slike tilfeller er en dedikert GPS bedre. Men hvor ofte kjører man egentlig gjennom storbyer? Personlig svinger jeg heller utenom, som oftest.

Si gjerne din mening i kommentarfeltet under.