Fra den dagen jeg fikk MC lappen levert så har jeg stort sett brukt Motul Road kjedespray for å smøre kjedet og jeg har vært veldig fornøyd med denne. Faktisk så har jeg tatt den litt for gitt.
For en måneds tid siden så skulle jeg ta sesongens første vask av sykkelen inkludert en kjedevask. Når til slutt kjedet skulle smøres så skulle jeg hente Motul Road kjedesprayen men det viste seg at det ikke var med drivgass igjen på boksen. Da måtte jeg ty til “reserve”-smøring som da måtte bli en kjedespray jeg fikk av en kompis i fjor sommer som jeg heller ikke var så begeistret for den gang. Men all smøring er vel bedre enn ingen smøring tenkte jeg…
Kjedeoljen var fra Biltema og så klart beregnet for motorsykler. Jeg smurte på og lot sykkelen stå i ca. 2 timer. Når jeg kom tilbake til sykkelen igjen så så jeg det hadde dryppet fra kjedet. Etter at jeg kjente på det så var denne oljen veldig tyntflytende. Jeg kjørte meg en tur og turen besto av ca. 8 mil på E6 i relativt høy hastighet. Når jeg kom hjem igjen var hele sykkelen tilgriset av kjedeolje og spesielt bakfelgen. Dagen etter så skulle jeg kjøre meg en tur til og da så jeg at kjedet var ganske rustent. Kun overflaterust men dog.
Jeg fikk endelig kjøpt meg en boks med Motul Road kjedespray og fikk vasket kjedet og sykkelen nok en gang før jeg påførte denne. Etter ca. 1 time så kjente jeg at denne oljen hadde gått fra tyntflytende til ganske så sticky. Jeg kjørte meg en liten tur hvor ca. 3 mil av turen besto av E6 kjøring og når jeg kom hjem så var det ikke en eneste oljeflekk på sykkelen eller bakfelgen. Sykkelen sto i 4 dager etter dette uten å bli brukt og når jeg sjekket kjedet i dag så var det like blankt og fint og kjedeoljen var fortsatt sticky og satt godt på.
Konklusjonen min er at jeg bare elsker kjedesprayen fra Motul. Jeg kommer muligens til å prøve andre kjedesprayer for nysgjerrighetens skyld i fremtiden, men Biltema får vertfall ikke solgt noe mer kjedespray til meg, det er helt sikkert!