Da kan jeg meddele at jeg nettopp har blitt far til en splitter ny BMW S1000R! Jeg har vert såpass fornøyd med min nåværende S1000R at valget falt til slutt på en slik igjen.

Kjedelig å velge det samme igjen vil nok kanskje mange mene, men jeg tenker litt mer sånn «hvorfor reparere noe som funker»? I mine øyne blir det vertfall litt dumt. Legger man til et godt utbygd BMW nettverk og kanonflott service fra Leeres Motorsport så var avgjørelsen enkel.

Jeg har nettopp blitt far til en splitter ny BMW S1000R!
Forhandler har fått en visitt og kontrakt ble underevet. Takk til Ronny på Leeres Motorsport for kanonflott service og god kaffe!

Hvorfor en ny BMW S1000R?

Jeg har enda til gode og finne en sykkel som gir deg mer for pengene enn denne BMW S1000R’en. For «bare» 214.000,- så får man en splitter ny BMW S1000R med alt av utstyr. Listen er lang, men nytt for året er ABS Pro og Quickshifter opp og ned.

Motor

Jeg har lært meg å kjenne denne firesylinderen. Jeg har tidligere kjørt både twin og tre sylindret og sannheten er at alle er gode på hver sin måte. Men det er noe jeg liker ekstra godt med BMW S1000R sin kliniske fremtreden. Den er rett og slett en skalpell på to hjul.

Motorkraften har dem økt med beskjedne 5 HK’er siden sist og den kan nå skilte med 165 HK’er og så vidt jeg vet er dette en av syklene som taper minst krefter på vei til bakhjulet og er derfor også likeverdig noen av de mer motorsterke syklene.

Jeg har nettopp blitt far til en splitter ny BMW S1000R!
Motoren i BMW S1000R er ikke noe å si på. Her har du krefter i bøtter og spann!

Uansett så har jeg aldri savnet krefter med S1000R’en. Jeg er nok ikke så god at jeg klarer og utnytte sykkelens fulle potensial, men jeg liker å ha muligheten…

Elektronikk og dempere

Som nevnt, denne sykkelen har alt. Den har varmeholker, alarm, dynamiske dempere som kan justeres elektronisk via knapper på styret, fire motor moduser «Rain«, «Road«, «Dynamic» og «Dynamic pro» i tillegg til ABS Pro, cruise control og Brembo bremser foran og bak.

Det er sikkert også noe jeg har glemt, men her har man alt. Strengt tatt er det vel ikke alt en som meg kan dra nytte av fullt ut, men som tidligere nevnt så er det befriende og vite at det er der og det er jo også morsomt og leke seg litt med for en teknologifrelst kar som meg.

Pris og verdi

Som jeg har ymtet innpå tidligere så kan jeg ikke skjønne annet enn at dette er en no brainer. Ekstremt mye sykkel for pengene. Den blir dog avertert med fra priser på 184.000,- men det er uten disse elektronikkpakkene.

Sannheten er at jeg enda ikke har sett en BMW S1000R uten disse pakkene og den vil nok også bli tungsolgt uten disse. Så den riktige prisen vil jeg si er 214.000,- i skrivende stund. Så fra prisen lokker nok mange, men den er i mine øyne ikke helt reell.

Valg av utstyr utover standard?

Dog er det noen småting jeg kommer til å velge som ekstrautstyr utover det som er standard. Det ene er en tail tidy som er litt mer diskret. Den andre er en framskjerm i karbon eller karbonlignende materiale.

Hovedgrunnen for sistnevnte er fordi jeg synes framskjermen bør være svart/mørk og ikke rød. Dette er smak og behag, men det er nå vertfall uansett min mening. Jeg kommer også til å kjøpe en sort radiator og oljekjøler beskyttelse.

jeg har også lekt litt med tanken på Slip on potte. Jeg synes slipon potten fra SC Project ser meget bra ut. Dette valget gjøres mest for utseendets sin skyld, men også litt for lyden så klart. Men det er ikke helt sikkert at dette blir en realitet da jeg faktisk liker den originale potta også.

Jeg har nettopp blitt far til en splitter ny BMW S1000R!
Jeg synes rett og slett potta fra SC project ser veldig bra ut.

Ser frem til sesongstart!

Jeg kan vel derfor ikke legge skjul på at jeg ser frem til sesongstart. Sykkelen blir levert til meg i første av mai hvis alt går etter planen. Om alt utstyr er påmontert da er noe usikkert, men da blir det tatt etter hvert.

Kommenter gjerne i feltet under.