Sykkelbytte er snart et faktum og i dag skal min trofaste BMW S1000R leveres til forhandler. Det har vært en fantastisk sykkel på mange måter.
Tidligere skrev jeg at jeg hadde – blitt far til en splitter ny BMW S1000R
Sykkelen har vært en trofast følgesvenn i ganske nøyaktig to år og det er litt vemodig og bytte den inn, men samtidig blir det spennende og prøve den nye modellen som nå har kommet.
Forskjeller på papiret
Den nye modellen er ganske lik den gamle. Den største forskjellen rent estetisk er litt andre farger, litt mindre plastdeksler og en Akrapovic potte. I tillegg er skiva bak rpm viseren gjort mer lesbar, uten at jeg hadde problemer med å lese den gamle.
Rent teknisk så har den nye fått 5 HK’er mer, den har Quickshifter pro som betyr at man kan gire clutch fritt begge veier og ikke bare opp. Den har fått ABS Pro og den har også fått ABS som tar hensyn til helningsvinkelen på sykkelen.
Noen mener også at den gamle modellen har vært belemret med vibrasjoner i styret fra rundt 4.000rpm. Dette skal være fikset på den nye. Personlig har jeg ikke vært plaget av disse vibrasjonene. Jeg har knapt registrert dem.
Forskjellene i praksis
Det blir spennende å se hvordan jeg merker forskjellene på den gamle og nye modellen i praksis. Stor forskjell blir det nok ikke vil jeg tro. Jeg er mest spent på hvordan lyden fra den nye Akrapovic potten er i forhold til den gamle.
Oppdatering kommer
Jeg kommer til å komme med en oppdatering vedrørende de opplevde forskjellene på den nye og den gamle etter hvert. Den nye sykkelen blir trolig levert til meg før helgen så da får jeg sette den litt på prøve.
Kommenter gjerne innlegget i feltet under.