BMW S1000R har blitt oppgradert! Personlig synes jeg det var litt på tide. Men til det store spørsmålet. Er dette sykkelen for meg?
Jeg har jo kjørt en BMW S1000R i et par sesonger nå og har lært å kjenne sykkelen på godt og vondt. Når jeg sier “vondt” så er det egentlig ikke så mye å snakke om, men noen få ankepunkter har jeg.
Kjørekomforten er bra og jeg har kjørt 170 mil i løpet av en langhelg på denne og det går helt fint, men det er at par ting som kan forbedres. Den ene er salen som føles noe hard etter noen mil og den andre er at jeg godt kunne tenkt meg en ørlite mer oppreist sittestilling.
Med en annen sal og rizers til styret så tror jeg at jeg er i mål og kan nyte en evt. ny BMW S1000R når neste innbytte skjer. Noe som mest trolig vil skje i løpet av sesongen.
Men hva med den nye BMW S1000R?
Den nye BMW S1000R har fått noen beskjedne men velkomne forbedringer synes jeg. Egentlig så liker jeg at dem ikke har tatt helt av, for det har dem ikke gjort med den nye modellen for å si det pent.
Ny titan potte fra Akrapovic
Det er mange meninger om den nye Euro 4 potta, men personlig liker jeg denne bedre enn den gamle. Jeg synes den følger linjene på sykkelen bedre og ser litt “barskere” ut. River man ut lyddemperen på denne så får nok også lyden en opptur.
Mer krefter
BMW har også klart og klemme ytterligere 5 HK’er mer ut av maskineriet i den nye modellen og det er ganske imponerende med tanke på de nye Euro 4 kravene som har kommet. 5 HK’er er kanskje ikke all verden uansett og strengt tatt ikke noe jeg vektlegger stort. Men verdt og nevne.
Nye fargevarianter
De nye fargevariantene måtte jeg venne meg litt til følte jeg. Nå får man ikke lenger BMW S1000R i hel sort, men må velge mellom flere fargetemaer. Personlig liker jeg best den som er avbildet i dette innlegget. Nemlig Racing red and black. Jeg merker at fargen vokser på meg og at jeg liker den mer og mer, så det lover godt for min del.
Oppgradert instrumentpanel
Ikke den store oppgraderingen, men den har fått et nytt design i instrumentpanelet og det er blitt lagt til utvendig temperaturmåler. Instrumentet skal også ha fått en litt annen vinkling i følge BMW for å øke synbarheten.
Motor og chassis
Her er det små endringer, men den sorte rammen rundt radiatoren foran har blitt re designet for å vise mer av motoren. Den har også fått noen små design endringer som får sykkelen til å se mer “sportslig” ut. En beskjeden men velkommen oppgradering.
Ekstrautstyr
Den nye BMW S1000R kan man også få med quickshifter opp og ned. Den gamle modellen har kun quickshifter som virker oppover. Den nye modellen har også fått ABS Pro som tilvalg som visstnok også skal ta høyde for vinkelen på sykkelen i feks. svinger.
Så er dette sykkelen for meg?
Jeg har tidligere skrevet om KTM Super Duke 1290R i dette innlegget og min mening er at dette er den eneste kandidaten jeg vurderer hvis jeg skulle valgt noe annet enn BMW S1000R. Foreløpig heller jeg mer mot BMW S1000R faktisk.
BMW S1000R er rett og slett en fantastisk kjøremaskin og med et par små oppgraderinger fra min side så har man den perfekte sykkel. I tillegg så ligger BMW forhandlerne ganske tett og ved kjøp av ny BMW har man 24-timer vei service med leiebil og hotellopphold hvis noe skulle gå galt. Dette tror jeg BMW er alene om å tilby.
Kommenter gjerne innlegget i feltet under.