Mens noen reiser avgårde kun med tannbørste og kredittkort så sverger andre til å ta med seg halve huset. Her er mine erfaringer så langt angående bagasjeløsninger på motorsykkelen

For det første, vi er forskjellige. Det finnes ikke noe rett og galt med tanke på hvilke løsninger man bruker. Her forteller jeg bare om mine behov og hvordan jeg gjør det når jeg skal ut på langtur.

Jeg er nok ikke den som må ta med seg halve klesskapet, verktøysett, nistepakke for hele ferien, telt etc. Men jeg er heller ikke den som drar av gårde med kun tannbørste og kredittkort. Jeg befinner meg nok et sted midt i mellom og kanskje også litt over midten.

Noen tanker…

Jeg tenker litt sånn at jo mer plass man har, jo mer plass bruker man. Hadde jeg hatt en sykkel med store sidevesker inkludert toppboks så hadde jeg nok også fylt dem opp. Det betyr jo bare at jo mer plass man har jo mer komfort kan man unne seg. Problemet er at den økte komforten gjør at turene føles mindre “ekte” tror jeg. Vertfall for min del.

Bagasjeløsninger på motorsykkelen
Her ser vi avbildet en løsning hvor viktigheten med å ha med mer bagasje er høy…

På min første sykkel som var en cruiser, så stroppet jeg fast en kjempestor 80-liters Givi veske som var vanntett. Egentlig mest for at jeg synes det var deilig med ryggstøtte. Jo mer jeg fylte den opp jo bedre satt jeg. Men jeg trengte tross alt ikke all den plassen.

Etter cruiseren så har jeg kun hatt “streetfightere”. En Triumph Street Triple R og den jeg har i dag, en BMW S1000R. En 80-liters Givi veske bak på disse hadde jo sett passe teit ut, så den solgte jeg. Men hva skulle jeg kjøpe nå?

Bagasjeløsning jeg foretrekker

Jeg ville ha noe som var robust og som holdt vannet ute, men som samtidig tok seg bra ut på en såkalt streetfighter. Jeg ville ha noe som var litt “røft” og “upolert”. Etter mye googling så fant jeg ut at Kriega ble varmt anbefalt av mange. Veskene så robuste ut og var vanntette så da gikk det som det gikk og dermed ble det lagt inn bestilling på noen slike.

Jeg liker også litt lagringsplass foran meg. Jeg syntes ikke Kriega hadde noen optimale løsninger der, så jeg gikk for en Givi tankveske med tanklokk adapter på Triumph’en. Den var formet slik at den gikk litt i ett med sykkelen og den fulgte kurvene til tanken.

Bagasjeløsninger på motorsykkelen
På bildet ser dere tankvesken og en av Kriega vaeskene på sykkelen.

I Tankvesken så pleier jeg å ha ting som skal være lett tilgjengelig, som feks. mobiltelefon, batteribanker, noe å drikke, kamera og kanskje noe til kaffen etc.

Mange valgmuligheter

Det jeg synes er så fint med veskene fra Kriega er at man kan bygge på med flere vesker i forskjellige størrelser. Veskene stroppes fast til hverandre som et byggesett. Skal man bare på en liten dagstur så ta man den lille vesken og skal man på en lengre ukestur så fester man evt. sammen flere vesker. Helt genialt.

Bagasjeløsninger på motorsykkelen
Her ser dere jeg har koblet sammen flere Kriegavesker.

Så ikke missforstå. Jeg forstår behovet uansett hvilken løsning man velger. Det finnes ikke noe rett og galt. Dette var bare noen tanker og meninger samt en liten innføring i hvordan undertegnede gjør det med tanke på bagasje på tur.

Kommenter gjerne i feltet under.